customers come back

5 Tips om je klanten terug te laten komen

Kleine bedrijven zeggen vaak dat hun eerste doelstelling groei van het bedrijf is. Maar waar komt die groei van? Een simpel antwoord op deze vraag kan zijn: ‘’nieuwe klanten aantrekken’’, maar nieuwe klanten aantrekken kan kostbaar zijn. Marketing is veranderd, met online reclame en social media. De concurrentie is hevig. Elk ander klein bedrijf is online bezig om potentiële klanten te vinden. Er is een andere manier, vertrouwen op mond-tot-mond reclame, maar dit is een traag proces.

Dus, wat hebben succesvolle bedrijven met elkaar gemeen? Ze hebben terugkerende klanten. Het in stand houden van relaties is de eerste stap richting herhaalaankopen. Hier een aantal tips, zodat klanten telkens terug komen.

1.  Ken de waardes van klanten

Weet jij hoeveel je klanten gemiddeld besteden in het bedrijf? Wat doet jouw meest waardevolle klant? Als je geen antwoord weet op deze vragen, dan is vandaag een uitstekende dag om daarachter te komen. Wetende wie de meest waardevolle klanten zijn is de eerste stap naar een strategie om ze te behouden. Aan de andere kant, wetende wie de minst waardevolle klanten zijn, kan ook een antwoord geven, waarom ze geen herhaalaankopen doen.

Een manier om hierachter te komen is een snelle analyse in Xero te doen door te gaan naar ‘’transactions report’’.

2.    Heb een eenvoudige, maar gedegen communicatieplan

Zorg ervoor dat er regelmatig contact is met klanten. Het creëren van richtlijnen voor communicatie, helpt je met het structuur van het communicatieplan. Voorbeelden van richtlijnen:

  • Vraag altijd om klantgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer
  • Verstuur een bedankbriefje naar elke nieuwe klant
  • Verstuur frequent een e-mail met een aanbieding
  • Stuur een handgeschreven kaart naar de meest waardevolle klanten

Dit zijn simpele richtlijnen, maar ze zijn krachtig genoeg om er voor te zorgen dat de klant herhaalaankopen gaat doen.

3.  Gebruik technologie om doelen te bereiken

Het is belangrijk om te weten hoe er gecommuniceerd moet worden met klanten. In plaats van het starten van een onderzoek en het opzetten van een plan vanaf de grond, gebruik technologie die kan helpen. Er zijn veel verschillende tools en ze zijn er zelfs gratis. Ze helpen een klantenlijst te maken, wanneer te kan communiceren met klanten in de vorm van een kalender en leren over de etiquette.

Een tool die gebruikt kan worden is Mailchimp. Deze is gratis tot 2000 contacten en 12.000 e-mails per maand. In deze blog staan verschillende e-mailmarketing tools die gebruikt kunnen worden buildfire.com/email-marketing-tools/

4.  Bekijk het aanbod opnieuw

Wat zit er in het assortiment, een paar producten of een aantal services? Is het een idee om het aanbod uit te breiden? Vragen de klanten naar extra producten of services die ze graag zouden willen? Dit is wellicht de kans om het aanbod uit te breiden zonder te veel onderzoek te hoeven doen.

5.  Lever uitzonderlijke service

Dit is de beste manier om ervoor te zorgen dat de klant tevreden is. Het maakt niet uit hoe uniek het aanbod is, er zal altijd een concurrent zijn. Wat onderscheidt maakt is uitzonderlijke service. Een goed voorbeeld is een broodjeszaak waar ik wel eens kom, ze weten welk broodje ik graag neem elke keer, dus beginnen ze al het broodje al te maken, zodra ze me zien lopen. Ik weet zeker dat er andere broodjeszaken zijn, die lekkere broodjes kunnen maken, maar ik ben een trouwe klant omdat ze geweldige service verlenen.

Share the love...Tweet about this on TwitterShare on TumblrShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+